Friday, April 27, 2012

Baca catatan harian di bawah ini, kemudian jawab soalan-soalan yang berikut.
Jumaat - 1 April 2012
Akulah orang yang paling gembira hari ini.  Seperti yang dijanjikan oleh ayah, kami sekeluarga ke Tanah Tinggi Cameron.  Kmai sibuk mengemas barang-barang yang perlu dibawa agar tidak tertinggal.  Malam, tepat pukul 8.00, ayah memandu kereta menuju ke destinasi.  Kata ayah, perjalanan ke sana agak jauh.  Ayah lebih suka memandu pada waktu malam kerana lalu lintas kurang sibuk serta tidak panas.
Sabtu - 2 April 2012
Kami singgah di sebuah gerai di tepi jalan untuk bersarapan.  Selepas itu, ayah meneruskan perjalanan menuju ke Tanah Tinggi Cameron.  AKU seperti mahu muntah kerana jalan menuju ke sana seperti ular kena pali.  Namun, pemandangan di sepanjang perjalanan yang indah dan menghijau menghilangkan rasa peningku.
          Selepas berehat di hotel, kami melawat ke ladang teh dan buah strawberi.  Ibu tidak melepaskan peluang membeli beberapa bungkus teh dan buah strawberi segar untuk dibawa pulang.
Ahad - 3 April 2012
Ibu mengenakan jaket yang tebal untukku.  Udara di situ amat dingin.  Kami melawat ke ladang penternakan lebah dan kebun penanaman sayur pula.  Ketika di kebun penanaman sayur, ayah dan ibu banyak bertanya kepada penyelia kebut tersebut.  Ayah dan ibu begitu berminat dengan teknik penanaman sayur di situ.  Diharapkan maklumat tersebut dapat membantu ayah dalam projek penanaman sayur yang sedang dijalankannya.  Kami sekeluarga berasa sungguh gembira dengan percutian kali ini.
1. Ke manakah penulis dan keluarganya pergi bercuti?
2. Berapa harikah penulis menghabiskan cuti bersama dengan keluarganya?
3. Mengapakah ibu penulis memakaikannya jaket tebal? 
                                                                   



No comments: