Friday, April 27, 2012

Tulis lima nilai murni yang dapat kamu perolehi daripada petikan di bawah ini.  Panjangnya jawapan kamu hendaklah tidak lebih daripada 50 patah perkataan.  Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.

          Pada hujung minggu yang lalu, keluarga Farah telah mengadakan Hari Keluarga.  Ayah Farah mahu menumpukan ahli keluarganya agar ikatan kekeluargaan menjadi lebih rapat.  Ahli keluarga yang tinggal berdekatan datang menolong untuk memastikan jamuan yang diadakan berjalan dengan lancar.
          Sebagai saudara yang lebih tua, ayah Farah bertindak sebagai ketua.  Beliau disegani oleh ahli keluarga yang lain.  Ahli keluarga dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk memudahkan kerja.  Ada kumpulan mendirikan khemah, memasak, menyiang ikan serta melapah lembu.
          Setelah kerja selesai, majlis jamuan dimulakan dengan bacaan doa.  Ayah Farah kemudiannya menyampaikan ucapan ringkas dan mengucapkan terima kasih atas kesudian ahli keluarga yang lain menjayakan majlis itu.  Sambil menjamah makanan, ahli keluarga Farah bergaul mesra antara satu sama lain.

No comments: